poniedziałek, 20 maja 2019

Tylko nie mów nikomu...






Zaczęłam z humorem, bo dziś temat trudny i smutny. Ostatniego czasu film wzbudził sporą sensację. Postanowiłam sama zapoznać się z tym dokumentem i może napisać recenzję. Tylko co tu oceniać. Wykonanie? Nie o to w tym filmie chodziło. Miał pokazać prawdę, przekazać informacje z pierwotnego źródła i może też zszokować widzów. To się z całą pewnością udało. Niestety.

Niestety, bo ten film nie powinien powstać. Takie sytuacje nie powinny się wydarzyć, a zdarzają się często. Nie będę tutaj teraz robiła nagonki na księży, bo to już mnóstwo ludzi za mnie uczyniło. Nie twierdzę, że wszyscy są źli. Są ludźmi. O tym powinniśmy pamiętać. Nie są wyjątkowi. Nawet głęboko wierzący człowiek powinien mieć świadomość, że to nie Bóg ich wybrał, tylko oni sami postanowili pójść tą drogą. Nie zawsze słusznie. Dlatego też powinni być karani jak każdy inny obywatel.

Jak już mówiłam, nie na tym w szczególności chcę się skupić, bo uderzyła mnie jeszcze jedna rzecz w tym filmie, a mianowicie reakcja ludzi. Pomijając całkowicie kościół, chodzi mi o reakcje na molestowanie, na gwałt, trochę też na tematykę seksualną ogółem. Dziwimy się, że takie sprawy wychodzą dopiero po latach. Jednak nawet dorosła już osoba nie chce usłyszeć: Po coś tam polazł?, Dlaczego się na to zgodziłeś? Dlaczego prowokacyjnie się obrałaś? Dlaczego się dałaś? Jest to dla nich wyjątkowo trudne. Co natomiast mają czuć dzieci. Jak się czuje dorastająca dziewczynka ze świadomością, że pierwsza straciła dziewictwo wśród koleżanek, dużo wcześniej i nie z osobą, z którą chciała. Jak się czuje chłopak, który zbyt wcześnie dowiedział się, czym jest seks i nie ma ochoty się tym chwalić. Z ust innych mogłyby paść hasła: dziwka, pedał, a osoba pokrzywdzona gdzieś głęboko w świadomości zgadzałaby się z nimi. Takie osoby często obwiniają siebie bardziej niż sprawców, nie rozumieją tego, co się stało, nie jest łatwo o tym mówić. Nie wiedzą, kto postąpił źle.

Bądźmy szczerzy, w Polsce edukacja seksualna leży, świadomość tego, co się dzieje, jest znikoma, a i empatii w nas brakuje. Temat pedofilii często jest pomijany, przemilczany. Trudno nam także mówić o gwałtach i molestowaniu wśród dorosłych w rodzinie, w pracy.

Może niewiele jesteśmy w stanie na to wszytko poradzić, ale mam jedną prośbę do każdego. Jeśli kiedykolwiek ktoś zwierzy Ci się z trudnych przeżyć, nie oceniaj go. Choćby jego zachowanie wydawało Ci się głupie, choćbyś myślał, że mógł tego uniknąć, a ty postąpiłbyś inaczej. Po prostu wysłuchaj i spróbuj zrozumieć, że nie każdy ma silny charakter. Kiedy czasu nie da się cofnąć, sam motyw zrozumienia znaczy bardzo dużo.

37 komentarzy:

  1. Film jeszcze przede mną, ale aż boję się go oglądać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Film sam w sobie rewelacyjny nie jest ale treść jaką przekazuje myślę, że warto zobaczyć.

      Usuń
  2. Również nie będę się wypowiadała odnośnie samego filmu, a także jego sposobu realizacji (mam mu wiele do zarzucenia). Bulwersujący jest natomiast sam temat i to nie zależnie, czy będzie dotyczył - jak tu - księży, nauczycieli, lekarzy czy innych grup, obdarzonych specjalnym zaufaniem społecznym. Bulwersujące jest też podejście wielu ludzi: zarówno samych sprawców (to tłumaczenie, że nie było to nic takiego, bo nie doszło do wytrysku), jak i ludzi próbujących tłumaczyć, ze "każdy może upaść". Niepojęte jest, ze człowiek może wyrządzić drugiemu człowiekowi, a tu dodatkowo dzieciom, taką krzywdę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak sposób realizacji zbyt dobry nie był ale to nie miał być film do przyjemnego obejrzenia. Tłumaczenie księży mnie również strasznie oburzyło. Każdy może upaść... Może i tak ale powinna ich za to spotkać zasłużona kara a już w ogóle nie wyobrażam sobie jak ktoś taki może dalej być księdzem.

      Usuń
  3. Ocena nie do nas należy. Nie wiemy, jak byśmy postąpili w danej sytuacji, a oskarżanie ofiar o prowokowanie sytuacji to jak mówienie, że dało sie okazję złodziejowi.
    Trauma powoduje, że ludzie zamykają się w sobie i czasem ośmieleni takim własnie dokumentem wychodzą z ukrycia...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, dlatego nie powinniśmy oceniać i czasem zastanowić się nim coś powiemy.

      Usuń
  4. Bardzo mądrze to ujęłaś. Ja bym jeszcze dodała, że los jest dość złośliwy, jak kogoś ocenimy "ja bym zrobiła lepiej", to zazwyczaj zsyła na nas taka sytuację, w której przekonujemy się boleśnie, że ... nie zrobiłabym. Że tak samo dałam się sprowadzic na manowce, jak osobą, ktorą osądziłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z jednej strony pomogło Ci to zrozumieć sytuacje drugiej osoby ale mam nadzieję, że to co się wydarzyło nie dotknęło Cię zbyt mocno.

      Usuń
    2. Dotknęło bardzo mocno. Ale była to nauka dla mnie.

      Usuń
    3. Przykro mi ale przynajmniej wiemy, że życie cały czas nas czegoś uczy :)

      Usuń
  5. Straszne jest to zarzucanie ofiarom pedofilii że prowokowali księży do takich rzeczy... Nie ogarniam tego. To ciężki smutny temat, ale dobrze, że zostało to wreszcie nagłośnione. Tak trzeba było i już . Amen.

    Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny.

    P.S. Widzę tu moje dobre znajome Blogerki 😃😃😃

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie powinno się mówić głośno o wszystkim co się dzieje. Nie ma za co, ja również dziękuję :)
      P.S. Dzięki nim Cię znalazłam, wśród komentarzy innych można odszukać nowe ciekawe blogi :)

      Usuń
  6. Oglądałam dokument i w sumie mnie niczym nie zaskoczył. O tym co może i dzieje się wśród duchowieństwa przecież od lat wiedzą wszyscy tylko nikt z tym nic nie robi. Uważa się, że po co wywlekać jakieś sprawy, że to atak na kościół. Nie wiem czemu nie widzi się tego, że ukrywanie takich zbrodni ten kościół ośmiesza i odziera z godności i pięknych idei. Ofiary mają się wstydzić a oprawcy oplywaja w luksusach i prestiżu. Myślę, że ślepe wierzenie w duchownych tylko dlatego, że noszą sułtanne powonno w końcu się skończyć. To ludzie jak my. Nie są lepsiw niczym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, w samo sedno. Niestety wielu ludzi ciągle nie potrafi uwierzyć, że coś takiego się dzieje i obwiniają ofiary... Ciężko zmienić światopogląd, który został gdzieś mocno zakorzeniony.

      Usuń
  7. Przeczytałam kiedyś bardzo mądre słowa. Religia do salek a edukacja seksualna do burdeli. Jak łatwo uwierzyć ,że brak zasad, brak jakichkolwiek ograniczeń, hamulców, wątpliwości, może zrobić coś dobrego. Otóż nie może i nie zrobi. Edukacja seksualna to nic innego jak jeden z elementów tworzenia nowego człowieka ale już nie podmiotu na już tylko przedmiotu. posiadacz owego będzie człowiekiem a reszta.... przedmiotami. Przyznam ,że nie chce mi się kolejny raz i przepraszam ,że i się nie chce dla pani, która jest przecież kimś wyjątkowym i należy się jej szacunek, że nie chce mi się wdawać w polemikę.
    Powtórzę tylko ....psa , który ugryzł dziecko, trzeba zabić a nie pierdolić bzdur i usprawiedliwiać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Człowiek, by chciał grzecznie wyrazić opinie ale ostatnie zdanie w Twoim komentarzu pięknie podsumowuje wszytko. Co tu mówić, sama bym pozabijałabym za krzywdzenie dzieci....
      Dziękuję za odwiedziny :)

      Usuń
  8. Szczerze mówiąc, nie zamierzam oglądać tego filmu. Mam wrażenie że powstał żeby szokowac. Pedofilię należy potępiac, ścigać i karać możliwie najsurowiej. Nieważne z jakiej grupy społecznej i zawodowej wywodzi się win ny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może trochę tak ale jednocześnie wielu ludziom coś uświadomił, o wbrew pozorom ciągle jest pełno osób, którzy myślą, że wszyscy księża są święci. Wkurzająca jest ta ochrona, to tak samo jakby nauczyciela pedofila przenieść do innej szkoły. Tyle, że nauczyciel to za klapsa może wylecieć.

      Usuń
  9. Jeszcze nie oglądałem tego filmu, ale się przymierzam. Pozdrawiam z deszczowego Południa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa jestem Twojej opinii. Haha z równie deszczowego Południa pozdrawiam, ale czy bliskiego, czy dalekiego nie wiem ;) Co z Tym majem? Wczoraj było gorąco! xD

      Usuń
  10. Ja niestety nie oglądam tego typu filmów. Ale modlitwą i duchem jestem z ofiarami :)
    Bardzo ważny temat poruszyłaś na swoim blogu, to się ceni :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo. Ja również całym sercem wspieram ofiary i mam nadzieję, że sprawiedliwa kara spotka tych którzy zawinili.

      Usuń
  11. Nie każdy ksiądz jest zły, jak wspomniałaś. Wśród każdej grupy społecznej czy zawodowej znajdą się osoby, które postępują w niewłaściwy sposób. Właściwie, to powinniśmy pamiętać, że każdy ma niepisany obowiązek szanowania drugiego człowieka, traktowania go dobrze i nie robienia mu krzywdy. Księża oczywiście powinni być karani sprawiedliwie, bo są na równi z innymi ludźmi i muszą ponosić konsekwencje za swoje czyny, tak jak każdy inny obywatel.
    Obwinianie ofiary za to, że ktoś ją skrzywdził, jest czymś czego naprawdę nie potrafię zrozumieć. Jak można pokrzywdzonemu powiedzieć, że to on prowokował? To jest naprawdę niepojęte.
    Choćby nie wiem, jak ktoś byłby ubrany i jaka była by okazja, nikt nie prawa dotknąć tej osoby, jeśli ona tego nie chce. Gwałty i molestowanie to moim zdaniem jakieś objawy zezwierzęcenia, chociaż może nie powinnam używać tego określenia, bo zwierzęta nie zachowują się w taki sposób i robią wszystko, żeby przetrwać, a człowiek robi wszystko, by zaspokoić swoje chore pragnienia.
    Oprócz tych krzywdzących dla ofiar i niszczących im życie sytuacji, jak właśnie gwałt i molestowanie seksualne, trzeba też zwrócić uwagę na molestowanie słowne, które jest również ignorowane, bo "przecież nic się nie stało". Dziwny jest ten świat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się ze wszytkom w stu procentach. Dokładnie moletowanie słowne jest niestety bardzo często bagatelizowane. Dziękuję za obszerny komentarz.

      Usuń
  12. Nie oglądałam, ale na pewno w najbliższym czasie obejrzę :)
    Zapraszam także do siebie na nowy post - KLIK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa jestem Twojego zdania :) Post widziałam, jak tylko czas mi pozwala staram się na bieżąco śledzić Wasze blogi :)

      Usuń
  13. Ten temat jest trudny a film naprwdę porusza :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie :) Dziękuję za odwiedziny, z pewnością zajrzę też do Ciebie :)

      Usuń
  14. Dokument.ten jest jeszcze przede mną, ale zgadzam się z Tobą w 100% , że edukacja seksualna jest naszą piętą Achillesową. Rodzice albo zbyt wcześnie uświadamiają dzieci i to w różny, czasem dziwny i zaskakujący sposób lub wolą zostawić to instytucji zwanej szkoła. Po drugie tego typu tematy jak: molestowanie, gwałt są bardzo trudnymi, drażliwymi i emocjonalnymi problemami. Zawsze będą wywołać ogromne emocje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, za mało rozmawiamy ze swoimi dziećmi, zamykamy się na takie tematy. Jeszcze mnie denerwuje jak niektórzy ubierają swoje dzieci. Oczywiście nie jest to żadne usprawiedliwienie zbrodni. Jednak dlaczego zabierają dzieciństwo ubierając dziewczynki z pierwszej klasy jak nastolatki. Uczac je na dodatek patrzenia na wygląd. Potem takie dziewczynki śmieja się z rówiesniczki, ubranej w bajkowe kolorowe ubranka.

      Usuń
  15. Nie obejrzałam jeszcze tego filmu, ale mam zamiar to zrobić. Takie przeżycie na pewno nie jest łatwe. To przecież oddziałuje na psychikę, bo nie tak to miało być i na pewno nie tak miało wyglądać! To prawda, dzisiaj nie ma w nas empatii. Oceniamy ludzi jak ciuchy na wystawie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zostaje w psychice na zawsze. W filme są zawate wypowiedzi ofiar po latach. Wiele ludzi nie potrafi zrozumeić, że to nie jest potłuczone kolano za dzieciaka, o którym zapomnimy i ponownie bez problemu wejdziemy na rower.

      Usuń
  16. Ostatnio jest bardzo głośno o tym filmie. Jeszcze go nie oglądałam, ale chcę niedługo to zmienić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szum się trochę zrobił po filmie, bo doprowadził do oskarżeń konkretnych osób.

      Usuń
  17. Nie widziałam jeszcze tego filmu i waham się czy oglądać, bo tematyka trudna.

    OdpowiedzUsuń
  18. Niestety tacy są ludzie. Dobrze, że nie wszyscy.

    OdpowiedzUsuń

Seksta

Jeśli jesteś zainteresowany wersją papierową napisz do mnie na raciezka@gmail.com

nakanapie